FORUM GRH SZWADRONU ŁĄCZNOŚCI NR 7

Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej Szwadron Łączności nr 7


#1 2014-08-16 00:17:19

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Historia Szwadronu Łączności nr 7

Tyle wiemy na dziś dzień.

Wraz z powstaniem jazdy Wojsk Wielkopolskich, nie istniała dedykowana jednostka łączności, która zapewniałaby łączność na poziomie dowództwa wielkiej jednostki. Pułki kawalerii funkcjonowały samodzielnie, a w ich składzie znajdowały się oddziały techniczne (np. w 15 Pułku łanów w 1919 r. funkcjonował pluton telefonistów). W dniu 31 stycznia 1921 r.  wyszedł rozkaz M.S.Wojsk ustalający pokojową organizację jazdy, który powoływał do życia Brygadę Jazdy nr 4 w DOGen. Poznań. W jej składzie pokojowym znalazły się m.in. kompania telegraficzna jazdy nr 4. Brygada na wiosnę 1921 r. zmieniła numer z 4 na 7. 
W pierwszej połowie 1921 r. ukończono formowanie poszczególnych pułków 7. Brygady Jazdy, zgodnie z pokojowym etatem pułku jazdy samodzielnej, który w składzie brygady zawierał szwadron techniczny. Wkrótce jego nazwę zmieniono na szwadron pionierów. W jego składzie znajdował się pluton łączności (6 patroli telefonicznych).
Wiosną 1924 r. rozpoczęła się kolejna zmiana struktury organizacyjnej kawalerii. Kawalerię podzielono na 4 dywizje kawalerii, składające się z 3 brygad dwupułkowych każda oraz 5 samodzielnych brygad trzypułkowych. W Poznaniu sformowano od podstaw dowództwo 3. Dywizji Kawalerii. Następnie pluton łączności wyprowadzono ze struktury szwadronu pionierów.
W 1929 r. utworzono Brygadę Kawalerii „Poznań”. Dnia 29 lipca 1930 r. przy 7. Batalionie Telegraficznym utworzono pluton konnych telegrafistów i wcielono tytułem próby do Brygady Kawalerii „Poznań”. 15 Pułk Ułanów przekazał temu pododdziałowi 17 konie oraz 2 wozy taborowe z uprzężami i woźnicami. Pozostałe formacje brygady przekazały 36 koni, 2 wozy taborowe i 2 rowery.
Z dniem 1 lipca 1936 r. wprowadzono do pododdziałów łączności wielkich jednostek kawalerii oznaki w postaci proporczyka kawaleryjskiego barwy czarno – chabrowej (Dz.Rozk. MSWojsk nr 9 z 9 czerwca 1936 r., poz. 102.). Wiosną 1937 r. Brygada Kawalerii „Poznań” zmieniła nazwę na Wielkopolska Brygada Kawalerii. Na mocy rozkazu Departamentu Dowodzenia Ogólnego Ministerstwa Spraw Wojskowych z dnia 30 grudnia 1936 r. oraz rozkazu organizacyjnego z dnia 27 lipca 1937 r. powołano do życia szwadron łączności nr 7, poprzez przeformowanie plutonu łączności. Dowództwo szwadronu objął por. Leonard Merkisz.
Szwadron Łączności nr 7 Wielkopolskiej Brygady Kawalerii stopniowo rozbudowywał swe struktury. Składał się początkowo z plutonu telefonicznego i plutonu radio. W kwietniu 1938 r. utworzono drużynę dowódcy, a nieco później pluton łączności Kwatery Głównej oraz drużynę parkową. Szwadron dysponował radiostacją RKD, 2 radiostacjami N2/T oraz środkami łączności przewodowej i świetlnej. W roku 1937 jednostka rozpoczęła stacjonowanie w koszarach przy ul. Taborowej w Poznaniu. Gospodarczo podlegała pod 15 Pułk Ułanów.
W sierpniu 1939 r. wraz z ogłoszeniem mobilizacji, rozpoczęła się także mobilizacja Szwadronu Łączności nr 7. Mobilizacje prowadzono w 15 Pułku Ułanów.

Na wojnę jednostka ruszyła w składzie:
Szwadron Łączności nr 7
dowódca – por. Leonard Merkisz;
pluton łączności KG – dowódca por. […] Bolta;
pluton telefoniczny – dowódca ppor. Henryk Nonas;
pluton radio – dowódca por. Szymon Kopczyński;
drużyna parkowa - ???

Offline

 

#2 2014-08-18 11:45:32

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Zgodnie z wykazem stanu WBK na dzień 27.IX.1938 r. przed wejściem na zaolzie stan szwadronu łącznosci WBK to:
- 2 oficerów
- 8 podof. zaw.
- 75 szer, sł. cz. i rez.
- 58 koni
- 2 wozy tab.
- 5 taczanek
- 1 kuchnia polowa
- 4 rowery
- 1 sam. cięż.
- 3 motocykle
- 77 karabinków
- 8 pistoletów
- 3 radiostacje

Krótko mówiąc stan pokojowy szwadronu w 1938 r. (ciągle rozwijanego) to 50% stanu okresu wojny.

Offline

 

#3 2014-08-22 20:47:03

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Dowódcą Szwadronu był por Leonard Merkisz.
Okazuje, się że spoczywa na Cmentarzu na Miłostowie.
Urodzony 1912-06-13, zmarł 1995-08-31.

https://lh5.googleusercontent.com/-zz54_KJ_agM/U_eQBWFCN3I/AAAAAAAADhs/zYtU4akoCj8/w157-h194-no/merkisz.jpg

Offline

 

#4 2014-08-22 20:49:03

Jendrass

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 2594

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Trzeba się będzie wybrać przed listopadem i zostawić na grobie jakieś info.


A więc piersi naprzód, podniesiona głowa, bośmy przecież pierwsza grupa motorowa !

Offline

 

#5 2014-08-22 20:52:03

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Leży z nim żona Halina Merkisz.
(1916-04-06 – 1986-06-03)
Trzeba powtórzyć schemat z DAKu, czyli wstążka i info, tak jak mówisz.
Może fotki nam się trafią.

Ale ciekawostka. 4 poruczników i 1 podporucznik. W tym układzie Merkisz musiał czekać na awans na kapitana bo porucznik dowodzi 3 innymi porucznikami. Na czele szwadronu stał w kawalerii rotmistrz, więc go trochę przetrzymali.

Offline

 

#6 2014-08-22 21:04:21

Jendrass

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 2594

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Może był podpadziocha ? Długo nasz bohater na porucznikowskich gwiazdkach zimował, a taki szwadronik w całej brygadzie to jednak zsyłka lekka.

Ostatnio edytowany przez Jendrass (2014-08-28 20:37:15)


A więc piersi naprzód, podniesiona głowa, bośmy przecież pierwsza grupa motorowa !

Offline

 

#7 2014-08-22 21:09:32

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Jak poczytamy historię  początkowo Szwadron składał się z plutonu telefonicznego i plutonu radio. Po roku, czyli w kwietniu 1938 r. utworzono drużynę dowódcy, a nieco później pluton łączności Kwatery Głównej oraz drużynę parkową. Pewnie dlatego dowodzi porucznik, bo jednostka się rozwijała i nie awansowali go jeszcze. Poszukam w Roczniku Oficerów 1939. Jeśli nie mam oficerów łączności w domu, to trzeba się wybrać do Biblioteki UAM.

Offline

 

#8 2014-08-23 22:25:29

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Zgodnie z Rocznikiem Oficerskim z marca 1939 r.
Szwadron Łączności Wielkopolskiej Brygady Kawalerii
Dowódca Szwadronu - por. Leonard Antoni Merkisz
Dowódca plutonu radio - por. Szymon Tadeusz Kopczyński

Pojawia się tutaj problem z nazwą :) Część źródeł podaje "Szwadron Łączności nr 7", a część "Szwadron Łączności Wielkopolskiej Brygady Kawalerii".

W Wielkopolskiej Brygadzie Kawalerii był także dowódca łączności - kpt. łączności Stanisław Wilczek.
Ponieważ nie mam ksera listy personalnej oficerów łączności, trzeba się przejść do Biblioteki UAM.
MATEUSZ - zadanie dla Ciebie :)
W Bibliotece UAM znajduje się Rocznik Oficerski - marzec 1939 r. Jest to książka z 2006 r., udostępniana w czytelni. Miałem to w rękach.
Tutaj:
http://uam-hip.pfsl.poznan.pl/ipac20/ip … ex=ALTITLE

Wypisz proszę dane z indeksu osobowego Oficerów Łączności:
por. Leonard Merkisz
por. [...] BOlta - spisz wszystkich o tym nazwisku
por. Szymon Kopczyński
ppor. Henryk Nonas

Tam jest data urodzenia, data starszeństwa stopnia i komplet imion. Nie odkładaj tego zadania - zrób szybko, musimy cisnąć temat :)

Offline

 

#9 2014-08-24 15:32:39

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Według książki "Wspomnienia Wojenne znad Wisły i Bzury" Romana Abrahama, porucznik Szymon Kopczyński, dowódca plutonu radio Szwadronu Łączności nr 7 otrzymał Krzyż Orderu VM V klasy za Bzurę. Nie ma jednak spisu poległych.

Offline

 

#10 2014-08-25 00:43:57

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

CIekawa informacja.
W dniu 2 września 1939 dowódca brygady przydzielił szwadronowi łączności dwa samochody półciężarowe w celu usprawnienia rozwijania i zwijania linii. Czyli pluton telefoniczny dostał dwa furgony nieetatowe. Jednocześnie generał rozkazał dowódcom jednostek dążenie do motoryzacji plutonów łączności.

Offline

 

#11 2014-08-25 13:09:32

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Dzięki pomocy tajemniczego "Hiszpana" :) znaleźliśmy syna dowódcy szwadronu. Profesor Jerzy Merkisz z polibudy poznańskiej to syn porucznika Leonarda Merkisza. Rozmawiałem z nim przez telefon, ma jakieś zdjęcia po ojcu, nie za dużo. Mamy się odezwać na początku października, bo teraz dużo jeździ zagranicę. :)

Offline

 

#12 2014-08-26 11:05:07

Łuki

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-14
Posty: 60
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Wiedziałem, że skądś znam to nazwisko! Profesor Jerzy Merkisz jest dyrektorem Instytutu Silników Spalinowych na PP. Mój wydział ale niestety nie miałem z nim zajęć (inna specjalność).

Offline

 

#13 2014-08-26 13:20:23

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

No widzisz Łuki - moze ty pójdziesz? :D

Czytając od nowa Abrahama parę nowych szczegółów wyłapuję. Sztab w dniu 12 września stał w folwarku Psary - Polesie. Tam Generał wysłał do 14 DP gońców na motocyklach i podoficerski patrol konny ze szwadronu. Na tym też folwarku około 14:00 podczas ostrzału artyleryjskiego giną łącznościowcy szwadronu w nieustalonej liczbie.

Offline

 

#14 2014-08-29 12:10:59

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Ciekawy dokument wygrzebałem z teczek na nowo - już publikowałem wcześniej na forum daku:)
Tabela kryptonimów, sygnałów wywoławczych i płach tożsamości.

Szwadron łączności - kryptonim radio "ORION", sygnał wywoławczy "Or", brak płachty tożsamości.

Mam też dokument z dnia 29.IX.1938 r. w którym Szef Intendentury Brygady prosi Kierownika Polowej Rozlewni w Jaworzu
o wydanie Szwadronowi Łączności 600 litrów benzyny samochodowej, wraz z 3 beczkami 200 l oraz 6 l oleju samochodowego z bańkami.

Offline

 

#15 2014-08-29 17:40:30

Paweł_39

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-08-13
Posty: 5217
Punktów :   

Re: Historia Szwadronu Łączności nr 7

Iberyjczyk wykonał zadanie Mateusza :) (Fiu fiu)
Sprawdził por. Bolta i ppor. Nonasa w Roczniku Oficerskim 1939.
Żaden tam nie figuruje. Oznacza to jedno. Panowie byli z rezerwy.
W dokumenach z Zaolzia 1938 piszą, że szwadron ma 2 oficerów (nie ma się co dziwić, bronie techniczne stały raczej na podchorążych i podoficerach po kursach). Czyli Mikesz i Kopczyński byli zawodowcami. Nonas i Bolta byli z rezerwy :)

Merkisz natomiast jest porucznik ze starszeństwem 1 stycznia 1936 r.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.grabskiego.pun.pl www.maxinf.pun.pl www.pedagog.pun.pl www.klasati.pun.pl www.nagumie.pun.pl