Forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej Szwadron Łączności nr 7
Moda męska w XIX i na początku XX wieku
Linki:
w czasopismach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie:
http://www.buw.uw.edu.pl/wystawy/modame … resci.html
Lata '30:
http://www.the30sstyle.com/
Portrety z kartotek policyjnych Francji, lata '20(Wystawa "Miasto Cieni" w Yours Gallery:
http://www.laboiteverte.fr/portraits-de … nees-1920/
Źródła:
"AS" z 1937:
Zakład krawiecki Zaremba, 1938:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp … e=5711BA2B
Oryginalny Smoking z tego zakładu i roku:
Książki:
Stella Blum:
"Everyday Fashions of the Thirties As Pictured in Sears Catalogs"
"Everyday Fashions of the Twenties as Pictured in Sears and Other Catalogs"
Esquire
"Esquire's encyclopedia of 20th century men's fashions"
Na koniec hit - mundur zmienia człowieka (1937):
Ostatnio edytowany przez konrad (2016-01-05 18:53:53)
Offline
Kolejnym ważnym aspektem jest krawat, który zdecydowanie różnił się od współczesnego (szerokość, wysokość zawiązania spowodowana wysokością spodni):
Dodatkowo należy pamiętać o węzłach. Współcześnie popularny, windsor praktycznie nie występuje! Najpopularniejsze wtedy były węzły: orientalny, prosty, książe albert, diagonalny oraz wszelkie duże węzły.
Offline
Komplet zdjęć z II połowy lat 30-tych. Kapitan Konstanty Bylczyński, który z wojska odszedł do rezerwy w 1932 r.
Wszystkie fotki z II połowy lat 30tych, Poznań, nie zagraniczne wzorce :)
[img][/img]
Offline
Użytkownik
Czy ja mam wrażenie, czy wszyscy panowie mają w spodniach cywilnych wyraźnie niż dzisiaj wyższy stan ? Czy to różnica w proporcji wzrostu (średnio u faceta 165-167 cm przed wojną) czy po prostu taki wtedy obowiązywał styl szycia ?
Offline
Taki styl szycia, wtedy spodnie sięgały pod dolne żebra i były bardzo szerokie (takie trochę wodery ;) ) z wyjątkiem spodni typu bryczesy lub pumpy, ale one były na inne okazje.
Charakterystyczne są również szerokie, spiczaste klapy - szalenie modne w latach '70 co ułatwia rekowanie "na studencki budżet" ;)
Offline
Te wszystkie blogi męskiej mody, które nawiązują do mody przedwojennej, to głównie nawiązanie raczej do rycin i wzorców z zachodniej prasy modowej. To jakby w 2080 budować wiedzę o stylu z 2016 r. w oparciu o dzisiejsze wydania "Men's Health" :D
Zdjęcia z polskich ulic nieco sprowadzają na ziemię. Co nalezy zachować:
- Wysokie spodnie
- szerokie klapy
- wełniany materiał marynarek
- szerokie krawaty
- kapelusze
- płaszcze za kolano
Offline
Pawle generalnie się z Tobą zgadzam, ale należy pamiętać, że Polacy też musieli się na czymś wzorować - głównie na modzie francuskiej i angielskiej. Niestety, większość dostępnych cyfrowo katalogów to amerykańskie, bardzo często źle podpisane jako lata '20-'30 gdzie katalog jest z lat 1943-1955. Dlatego powinniśmy się wzorować na zdjęciach z Polski, ponieważ to one są najlepszym wyznacznikiem. Pozwolę sobie poddać krytyce, albo bardziej uzupełnieniu części "co należy zachować":
-Wysokie spodnie w stanie, nogawki w wypadku spodni "garniturowych" szerokie, obowiązkowo manszety (mankiety w spodniach)
-szerokie klapy: marynarki jednorzędowe otwarte, w wypadku marynarek dwurzędowych klapy zamknięte, ostre wysuwające się do góry (np. AS '37), kieszenie proste, jako Panowie Kawaleria dwa szlice ;)
-wełniane materiał marynarki - w opcji maksimum: guziki rogowe, sztywnik z włosia końskiego w opcji minimum: maksimum 6-7%elastanu należy zbadać temat podszewki
-szerokie krawaty - generalnie krótsze z powodu wysokości spodni
-kapelusze - tutaj bardzo ważna uwaga - szerokie rondo! współcześnie kapelusze mają brzydkie, wąskie ronda. Na nasze potrzeby ≥ 5cm
Offline
Tak musieli się wzorować, jak zawsze. Mówię tylko że wymuszana "elegancja" dopasowanie, dwurzędówki i płaszcz z wielbłądziej skóry za 2000 zł za 1 mb to nie ta droga :) Życie codzienne jednak jest dalekie jak widać na zdjęciach :)
Offline
Jeszcze w temacie mody męskiej można nadmienić o ciekawych nakryciach głowy jakimi były dekle korporacji studenckich. Dzisiaj powoli odradza się ten ruch, aczkolwiek wątpliwe, by osiągnął on takie wielkości jak przed wojną. W każdym razie w ośrodkach studenckich widok takiego rodzaju czapek (z których każda korporacja miała inne kolory poszczególnych części- np otok, oraz inne haftowane na denku czapki( nie był niczym szczególnym , a wręcz powszechnym. Sam posiadam w domu dekiel swojego pradziadka :) link do jego korporacji (jest też zdjęcia dekla) i zdjęcia dziadka w deklu :
http://www.archiwumkorporacyjne.pl/inde … vilnensis/
http://www.archiwumkorporacyjne.pl/popu … 01930%20r.
Ostatnio edytowany przez Roch (2016-01-11 12:50:38)
Offline
Typowy przedstawiciel klasy miejskiej w wersji popołudniowej - do pracy:
Od góry:
Czarna Fedora, rondo 5cm, 100% wełna
Koszula biała, mankiet podwójny (zgodnie ze zdjęciami z epoki koszula nie wystaje poza rękaw marynarki)
Krawat jedwabny duży wzór kwiatowy, szerokość 9,5cm; węzęł diagonalny
Poszetka biała, jedwabna
Kamizelka dzielona(?)
Zegarek, Omega ok.1937r.
Garnitur 100% wełna, granatowy, dwurzędowy, bardzo wąskie manszety spodni
buty, brogsy brązowe/
Do poprawy "błędy":
fedora w kolorze butów,
sprawdzić czy wtedy można było użyć takiego samego materiału poszetki i krawata
wymienić guziki marynarki na rogowe
poprawić wiązanie krawata na zgodne ze zdjęciami - schemat:
Ostatnio edytowany przez konrad (2016-02-15 23:20:35)
Offline